.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برپايي جشنواره "بازي‌هاي بومي و محلي گيلان"

جشنواره يك روزه بازي‌هاي بومي و محلي استان گيلان روز پنجشنبه با هدف احياي بازي‌هاي بومي و محلي و ترويج آن در بين كودكان و نوجوانان در پارك قدس رشت برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در اين جشنواره تعدادي از بازي‌هاي بومي و محلي از مناطق مختلف استان گيلان به معرض نمايش گذاشته شد.

در اين جشنواره بازي محلي "پشم بازي" از منطقه بندرانزلي، "عاشيق آقدي" از چوكا، "دايره ميان بچرخ و بگو" از كوچصفهان، "اسنگنا" از رودبار، "كش بازي" از رشت، "چلينگ آغاج"، "تن تن اوتش دن" و گئيش گئيش" هرسه‌از آستارا به نمايش گذاشته شد.

پيت بازي" از لشت نشا، "چوپ پا" از فومن، "چار چاركي" از لنگرود، "دم كشي" از رودسر، "شيطان بازي" از لاهيجان، "فيشه زن فيشه زن" از سياهكل، "ووز بازي" رستم آباد، "كلاه پگته" از تالش، "گلن" از شفت، "گل گلي" از كياشهر، "بيرگوشوم وار بوقردنه" از رضوانشهر، "بيلي بيلي مار" از كومله "عمه عمه" از رياز و "لافند كشي" از شاندرمن از ديگر بازي‌هاي محلي وبد كه در اين جشنواره به نمايش گذاشته شد.

بازي‌هاي بومي و محلي در هر جغرافيا و اقليمي برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه است.

اين بازي‌ها متناسب با ويژگيهاي فرهنگي حاكم در منطقه شكل مي‌گيرد كه اختصاص به آن منطقه خاص دارد.

در ساليان اخير به دليل توسعه و گسترش ارتباطات و دستگاه‌هاي صوتي و تصويري بازي‌هاي رايانه‌اي، بخش عمده‌اي از بازي‌هاي بومي و محلي در شهرها و حتي روستاها به دست فراموشي سپرده شده است.

به اعتقاد كارشناسان، برگزاري اين چنين جشنواره‌هايي از سوي دستگاه‌هاي فرهنگي مي‌تواند در احياي بازي‌هاي محلي و انتقال آن از نسلي به نسل ديگر نقش موثري داشته باشد.

مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گيلان گفت: بسياري از كودكان و نوجوانان شناختي از بازي‌هاي بومي و محلي ندارند.

"سعيد طاهري" در حاشيه برگزاري اين جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود:كانون پرورش فكري گيلان با همكاري تعدادي ازدستگاه‌هاي فرهنگي استان به منظوراحياي بازي‌هاي بومي و محلي و يادآوري مضرات فكري و جسمي بازي‌هاي رايانه‌اي اين جشنواره را برگزار كرد.

وي با تاكيد بر ترويج بازي‌هاي محلي اظهار داشت: خانواده‌ها به دليل تجربه‌اي كه دارند بايد اين گونه بازي‌ها را به فرزندان خود انتقال دهند.

معاون فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گيلان نيز به خبرنگار ايرنا، گفت: بازي فوايد زيادي براي كودكان و نوجوانان دارد كه حتي در بزرگترها نيز اين اثر ملموس است.

"فريدون فريدوني" افزود: بازي در كنترل فشارهاي روحي و رواني، در نشاط و شادابي، تاثير در روابط اجتماعي مانند تقويت نوعدوستي، تعاون و همكاري و در يادگيري و تعميق آن در كودكان و نوجوانان نقش بسزايي دارد.

وي با اشاره به اين مطلب كه بازي‌هاي بومي و محلي ريشه، فرهنگ و سنت هر منطقه است، اظهار داشت: اين بازي‌ها در ارتباط نسل گذشته و حال نقش دارند.

وي گفت: هر بازي بومي و محلي با توجه به شرايط جغرافيايي، آداب و رسوم يك جامعه به وجود مي‌آيد كه بايد براي تقويت آنان تلاش شود.

فريدوني خاطر نشان كرد: بايد فضاهايي ايجاد شود تا اين بازي‌ها ترويج يابد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.223 seconds.